Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Melemparkan senyuman kepada wajah saudaramu adalah sedekah." (Riwayat At-Tirmizi)
Di dalam surah Abasa:1-2, dikatakan Rasulullah SAW bermasam muka. "Dia bermasam muka dan berpaling kerana telah datang seorang buta kepadanya."
Ayat ini menurut persepakatan ulama ahlul sunnah diturunkan kepada Ibn Ummi Makhtum yang datang menemui Nabi SAW ketika beliau sedang berada bersama-sama dengan pembesar Bani Umaiyyah, meminta Nabi SAW mengajarkannya tentang keilmuan Allah tanpa mengetahui bahawa Rasulullah SAW ketika itu sedang sibuk melayani tetamu itu. Oleh kerana itu Nabi SAW dikatakan bermuka masam dan berpaling darinya.
Walau bagaimanapun al-Murtadha mengatakan ayat ini pada zahirnya tidak menunjukkan ia dihadapkan kepada Nabi SAW sebaliknya merupakan suatu penyucian kerana bukan Nabi SAW yang menjadi sasaran, tetapi orang lain. Ini disebabkan sifat bermasam muka bukanlah salah satu sifat baginda, sama ada terhadap lawan mahupun kaum muslimin umumnya [Al-Tibrisi, Majma' al-Bayan, juzuk 10, hlm.437].
Bukti ini dapat diperkuatkan dengan firman Allah SWT dalam surah 68:4, yang memuji akhlak Rasulullah SAW: "Sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung."
Dalam ayat yang lain Allah SWT berfirman dalam surah 3:159, yang bermaksud: "Maka disebabkan rahmat dari Allahlah kamu bersikap lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu."
Berdasarkan riwayat Imam Ja'far al-Sadiq AS [Al-Tibrisi, Majma' al-Bayan, Juzuk 10, hlm.437; Al-Tabatabai, Al-Mizan, Juzuk 20, hlm.309-310], ayat tersebut diturunkan kepada Nabi SAW dan ditujukan kepada seorang pembesar Bani Umaiyyah yang berada di sisi Nabi SAW pada ketika itu. Apabila dia melihat Ibn Ummi Makhtum, perasaan tidak senang mula timbul melalui sikap bermasam muka dan berpaling itu. Beliau juga menjelaskan di dalam riwayat yang lain dengan mengatakan bahawa Rasulullah SAW sentiasa bersikap lembut terhadap Ibn Ummi Makhtum hingga menyebabkan Ibn Ummi Makhtum melarang Rasulullah SAW melakukan perbuatan seumpama itu terhadap dirinya.
Al-Qur'an seringkali juga menggunakan gaya dan bentuk. Allah SWT memberitahu kepada Nabi SAW tetapi sebenarnya dihadapkan kepada orang lain agar mereka mendengarkannya. Di antara ayat-ayat yang termasuk dalam kategori ini, ialah seperti firman Allah SWT dalam surah 10:94 yang bermaksud:
"Jika kamu (Muhammad) berada di dalam keraguan tentang apa yang Kami turunkan kepadamu, maka tanyakanlah orang-orang yang membaca kitab sebelum kamu."
Perkataan syak atau ragu-ragu menerusi ayat ini dari segi zahirnya ditujukan kepada Nabi SAW tetapi pada hakikatnya diarahkan kepada umatnya. Ini bermaksud, kalau kamu ragu-ragu bertanyalah. Dalilnya terbukti dalam akhir surah Yunus:104, yang bermaksud:
"Katakanlah: Hai manusia, jika kamu masih dalam keraguan tentang agamamu, maka ketahuilah aku tidak menyembah yang kamu sembah, selain Allah."
Seterusnya di dalam ayat 67 surah al-Anfal dikatakan Nabi SAW mempunyai kecenderungana terhadap harta dunia:
"Tidak patut bagi seorang Nabi mempunyai tawanan sebelum ia dapat melumpuhkan musuhnya di muka bumi, kamu menghendaki harta benda duniawi, sedangkan Allah menghendaki akhirat."
Menurut kebanyakan ulama tafsir, ayat ini diturunkan semasa Perang Badar. Ayat ini mengandungi celaan Allah terhadap para sahabat Nabi SAW dari kalangan mukmin yang mengisyaratkan pengambilan wang tebusan atau ghanimah [Al-Qurtubi, Jami al-Ahkam, Juzuk 4, hlm. 2884 juga lihat Al-Tibrisi, Majma al-Bayan, Juzuk 4, hlm. 557]. Pada ketika itu Umar al-Khattab mahukan tawanan perang dipenggal tetapi Abu Bakar meminta tawanan perang dilepaskan dengan syarat mereka membayar wang tebusan [Al-Suyuti, Asbabul Nuzul, tafsir surah al-Anfal, ayat 67-68]. Nabi SAW kemudian membuat keputusan bahawa tawanan perang yang tidak mampu membayar wang tebusan dibebaskan. Ada di kalangan sahabat-sahabat Nabi SAW yang melanggar perintah Nabi SAW dengan mengutip wang tebusan daripada setiap tawanan perang tersebut [Aqa Mahdi Puya, Tafsir surah al-Anfal ayat, 67-68]. Justeru, turunnya ayat tersebut kepada Nabi SAW adalah untuk menegur kehendak sahabat-sahabat Nabi SAW yang cenderung kepada harta duniawi.
Demikian juga dengan firman Allah dalam surah 17:74, yang bermaksud:
"Kalau Kami tidak memperkuatkan hatimu, nescaya kamu sedikit demi sedikit cenderung kepada mereka."
Pada hakikatnya kalimah tersebut dengan jelas membuktikan ismah yang menghalang kebinasaan. Justeru itu, Allah SWT berfirman demikian bertujuan menjelaskan tentang pemeliharaan Allah ke atas Nabi SAW. Oleh kerana itu Nabi SAW telah dibendung dari kecenderungan tersebut [Al-Razi, Tafsir al-Kabir, Juzuk 21, hlm. 21].
Demikian juga terdapat sebahagian ayat-ayat al-Qur'an menganjurkan Nabi SAW supaya memohon keampunan kepada Allah SWT, seperti dalam firmanNya dalam surah 40:55, yang bermaksud:
"Maka bersabarlah kamu, kerana sesungguhnya janji Allah itu benar, dan mohon ampunan untuk dosamu."
Menurut Imam Ja'far al-Sadiq AS, dosa-dosa yang disandarkan kepada diri Nabi SAW berdasarkan perhubungan di antara Nabi SAW dengan umatnya, kerana kedudukan beliau itu termasuk sebahagian dari umatnya sendiri. Walaupun Nabi SAW tidak berdosa, tetapi ia dipertanggungjawabkan di atas diri baginda SAW semata-mata untuk memungkinkan Allah SWT mengampuni mereka bagi pihak Nabi SAW.
Menurut Al-Tibrisi, ayat ini menggesa Nabi SAW berdoa dan beristighfar dalam usaha untuk meningkatkan lagi kedudukannya, di samping menjadi suatu sunnah bagi generasi berikutnya [Al-Tibrisi, Majma al-Bayan, Juzuk 8, hlm.568]
Menerusi al-Qur'an, terdapat begitu banyak ayat-ayat yang membuktikan ismah (kemaksuman) Rasulullah SAW.
Pertama:
Firman Allah SWT dalam surah 33:33 yang bermaksud:
"Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa-dosa kamu Ahlul Bayt dan membersihkan kamu dengan sebersih-bersih."
Ayat ini membentangkan dengan jelas tentang kebersihan, kesucian serta kekudusan itrah (keluarga Nabi SAW atau Ahlul Bayt AS dari sebarang cacatcela. Penyucian ini bukanlah dilakukan oleh manusia sendiri, tetapi oleh Allah SWT. Kalau keluarga Nabi SAW dibersihkan dengan sesuci-sucinya, tentulah Nabi SAW termasuk juga di dalam pengertiannya, dan turut sama dibersihkan dari perbuatan yang tercela dan seumpamanya.
Kedua:
Firman Allah dalam surah 59:7 yang bermaksud:
"Apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah dia, dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkan dia."
Ini menunjukkan perintah dan larangan Rasul sentiasa diperkenankan Allah SWT. Tentulah seseorang itu boleh memastikan dengan yakin tentang perintah dari orang yang maksum berbanding dengan yang bukan maksum.
Ketiga:
"Firman Allah dalam surah 3:31 yang bermaksud:
"Katakanlah:Jika kamu benar-benar mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu."
Di sini kecintaan Allah bergantung kepada kecintaan dan ketaatan mereka kepada Nabi SAW. Kedua-dua cinta ini terangkum sekaligus di dalam ayat tersebut. Kalau seseorang itu mencintai Allah, maka sewajarnya dia menuruti Rasulullah SAW kerana dengan melaksanakan perbuatan sedemikian, Allah akan mencintai mereka. Perkara seumpama ini tentu tidak dapat dibayangkan, sekiranya Nabi-nabi tidak maksum dari berbagai-bagai keburukan dan kecelaan.
Keempat:
Kemaksuman Nabi SAW tidak terbatas kepada perbuatan semata-mata, malahan kata-kata beliau juga termasuk di dalam himpunan perintah Alllah SWT. Firman Allah dalam surah 53:3-4, yang bermaksud:
"Tiadalah yang diucapkannya itu, menurut kemahuan hawa nafsunya. Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepada."
Kelima:
Firman Allah SWT dalam surah 62:2 yang bermaksud:
"Dialah yang mengutuskan kepada kaum umiyyin seorang Rasul di antara mereka, yang membacakan ayat-ayatnya kepada mereka, mensucikan mereka dan mengajarkan kepada mereka Kitab dan Hikmah."
Nabi Muhammad SAW dipertanggungjawabkan mengajarkan umatnya mengenal Kitabullah. Ini bererti beliau memahami perintah dan arahan Allah SWT. Justeru itu, baginda berusaha membersih dan memelihara umat manusia serta mengajarkan mereka tentang hikmah. Ini menunjukkan beliau SAW adalah seorang yang maksum dan bijaksana. Tentulah tidak layak bagi Nabi SAW memikul tugas ini, andaikata beliau SAW mengetahui perkara yang tidak dikehendaki Allah SWT tetapi terus juga melakukannya.
Keenam:
Penyaksian tentang akhlak Rasulullah SAW yang tinggi dan sempurna. Allah SWT dalam surah 68:4 berfirman yang bermaksud:
"Sesungguhnha engkau (Muhammad) mempunyai akhlak yang tinggi."
Justeru itu, Nabi SAW bukanlah seorang yang berdosa dan tidak memiliki akhlak yang rendah kerana ayat ini telah menafikan dakwaan tersebut sebaliknya memuji beliau SAW.
Kesimpulan, jelas bahawa ismah Rasulullah SAW tetap terpelihara dan tidak memungkinkan Nabi SAW melakukan perkara-perkara yang menimbulkan dosa-dosa.
Apakah kita kaum Muslim boleh menisbahkan kepada Rasulullah suatu perbuatan yang dilarang oleh Tuhan yang mengutus Rasulullah dengan kebenaran ?
Apakah Rasulullah SAW boleh memohonkan ampunan untuk pamannya, ibunya dan ayahnya, kalau benar ia seorang musyrik ,sementara beliau mengetahui banyak ayat yang semuanya melarang perbuatan tersebut sehingga beliau mengabaikannya dan tidak menghentikan perbuatan yang telah dilarang itu kecuali setelah wahyu membisikkan kepadanya dengan ayat ini dari surah at-Taubah?
Betapa banyak larangan seperti ini di dalam ayat-ayat surat tersebut. Namun ,Rasulullah SAW - dan kami memohon ampunan kepada Allah - tidak menaati Tuhannya, melainkan ketika ayat tentang larangan yang jelas diturunkan kepadanya.
Kami tidak tahu,berdasarkan apa kita memahami adanya permohonan ampunan Rasulullah untuk pamannya, ibunya dan ayahnya, sementara pada saat yang sama wahyu turun kepadanya yang menyuruh beliau agar memutuskan segala hubungan dengan orang-orang musyrik.
Ya Allah, hal ini tidak boleh terjadi pada Rasulullah pembawa petunjuk dan rahmat. Hal ini hanyalah menodai kesucian Rasulullah SAW, meruntuhkan kedudukannya tinggi, dan menyakitinya.
Ya Allah, kami memohon perlindungan kepada-Mu dari menyakiti Rasulullah SAW agar kami tidak mendapatkan murka dan siksa-Mu yang telah Engkau janjikan bagi orang yang menyakitinya sedikit pun, baik melalui pamannya, ibunya, maupun ayahnya.
Fakta menegaskan keimanan bapak-bapak (kakek dan seterusnya) dan ibu-ibu (nenek dan seterusnya) Rasulullah SAW hingga silsilah itu berujung pada Mukmin pertama, yaitu Adam.
No comments:
Post a Comment